Tuesday, December 22, 2009

Punic War

Kalau zaman purba dulu, biasanya tentera yg kuat kita dgr asik2 Roman, asik2 Roman. Tapi pada awal kerajaan Republik Rom ni bertapak, ada satu lagi kuasa besar di sekitar Mediterranenan.

Kuasa itu adalah Carthagean. Pusatnya adalah di utara Afrika dan sekarang ni dekat pesisir pantai Tunisia. Mereka adalah pedagang dan mempunyai navy yg unggul di area tu. Pada zaman kemuncaknya empayarnya meliputi separuh Sepanol, Sicily dan sepanjang pantai Afrika utara. Tapi pada 264SM Rome sudah kacau daun. Roman sudah masuk Sicily nak buat bisnis dan ini membuatkan Carthage menjadi marah.

Jadi peperangan pun berlaku dan ia dinamakan Punic War, Perang ni berlanjutan dari 264SM hingga 146SM. Carthagean kalah dan Sicily sekarang dibawah Roman Republic. Tapi pada 218SM hingga 201SM 2nd Punic War berlaku.

Pada masa nilah Hannibal yg terkenal main peranan. Hannibal ni adlah anak Carthagean Commander Hamilcar Barca. Hamilcar jaga wilayah Sepanyol, bila dia mati Hasdrubal dan Hannibal buat operasi per-emptive ke atas Roman. Hasdrubal jaga Spain dan Hannibal on the way to Italy. Kat sinilah sejarah yg paling diingati sepanjang zaman. hannibal dan angkatan perangnya bersama gajah2 perang pergi ke wilayah Roman (Italy) dgn melalui banjaran Alps (entah macamna dia buat pun aku tak tahu).

klau bawak org je okalaa..ni siap dgn gajah2. Roman mana nak sangka Hannibal ni masuk ikut pintu belakang. Zas zas zup zap Roman kena belasah...banyak kg dan bandar utara Italy jatuh kat tgn Hannibal.

Dipendekkan cerita, walaupun mula2 menang tapi lama-kelamaan Hannibal ni kena halau balik oleh Roman. masalah serupa yg di hadapai Rommel...Supply. Dia balik kat Spain dan bersma2 Hasdrubal, dia attack lagi Roman tapi gagal. Spain pun jatuh kat tgn Roman. Tmatlah kisah Hannibal dalm 2nd.Punic war.

Pada 149SM hingga 146SM berlaku lagi perang. Ianya dikenali 3rd.Punic War. . Ini adalah perang terakahir diantara dua pihak ini dan laaast sekali seluruh wilayah carthagean termasuk pustanya di utara Tunisia tu jatuh ke tangn Roman.

Dan Roman adalah penguasa utama disekitar Mediterranean sehingga abad kelima selepas masehi.

No comments:

Post a Comment